Gebruikersvragen en Antwoorden

Mobiele telefonie

Mag ik muziek luisteren op mijn iPhone?

Ja, maar ook hier geldt: maak geen gebruik van streamingdiensten zoals Spotify en radiozenders via het mobiele netwerk (4G). Download muziek die je onderweg wilt luisteren op je telefoon.

Mag ik het merk smartphone zelf kiezen?

Nee. Het beleid van iRvN schrijft een iPhone voor

Mag ik het simkaartje van mijn zakelijke abonnement in mijn eigen telefoon doen?

Nee. iRvN verstrekt aan iedere vaste medewerker een iPhone. Alleen daarmee mag het zakelijk abonnement worden gebruikt.

Ik heb de zakelijke SIM-kaart in mijn privé-toestel zitten. Dat mocht. Mag dat dan niet meer?

Nee. In verband met de veranderde regelgeving rondom informatiebeveiliging is dat niet meer toegestaan. iRvN kan zakelijke telefoons op afstand beheren.

Mag ik privé bellen met mijn zakelijke telefoon?

Ja. Dat mag. In alle redelijkheid. Je bent wel verantwoordelijk voor eventuele hoge kosten. Zolang je in Nederland belt en data verbruikt is dat risico laag. In het buitenland en met name buiten de EU kunnen de kosten zeer hoog oplopen. Dus zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van de tarieven in het buitenland. Maar dat geldt natuurlijk ook voor een privé-abonnement.

Mag ik onbeperkt data gebruiken?

Nee. In principe heb je een bundel van 1 Gb per maand. Vooral bedoeld voor zakelijk verkeer. Het is niet erg als je daar een keer overheen komt. Als het heel erg misgaat, en dat gebeurt in de praktijk vaak door onwetendheid, waarschuwen we je en adviseren we je hoe je dit kunt voorkomen.

Datavreters zijn Instagram, Facebook en streaming diensten zoals Spotify, Youtube en Netflix.

Mag ik streaming video kijken: Netflix, Youtube, Twitch etc.

Nee. Tenminste dat mag niet als je dat op het mobiele netwerk doet (4G of binnenkort op 5G). Want dan ben je snel door je bundel heen. Het abonnement is primair bedoeld voor zakelijk gebruik. Dus gebruik WiFi als je films wilt kijken.

Mag ik muziek luisteren op mijn iPhone?

Ja, maar ook hier geldt: maak geen gebruik van streamingdiensten zoals Spotify en radiozenders via het mobiele netwerk (4G). Download muziek die je onderweg wilt luisteren op je telefoon.

Mag ik mijn privé-nummer als zakelijk nummer gebruiken bij indiensttreding?

Ja. Je kunt iRvN verzoeken jouw abonnement over te nemen met behoud van je eigen nummer. Dit doe je via de Servicedesk.
De medewerker draagt eventuele kosten van de overdracht zelf. Houd rekening met een opzegtermijn bij je eigen provider.

Hoe wordt de telefoon uitgeleverd?

Een nieuwe of vervangende telefoon wordt altijd uitgeleverd met:

  • een zakelijk abonnement,
  • Headsetje “oortjes” (niet bij vervanging),
  • Lader Bij een nieuw toestel: doosje met registratienummer. (Goed bewaren)
Welke applicaties staan er standaard op?

De standaard-apps van Apple. Wij richten de telefoon zodanig in dat je er mee kunt bellen. Ook je zakelijke mail, agenda en contactpersonen kun je direct gebruiken. (Nog wel even je wachtwoord invullen)

Krijgen we een hoesje of moeten we dat zelf kopen?

Er wordt een standaardhoesje en screenprotector geleverd.

Als je iets anders wilt kun je dat zelf kopen. Beide zijn wel verplicht. Bij schade wordt onderzocht of de bescherming aanwezig was.

Mag ik zelf Apps installeren?

Ja je mag alle Apps installeren die je wilt.
Ook hier geldt: het betreft een zakelijke telefoon. Dus als je je telefoon niet kunt gebruiken voor zakelijke doeleinden omdat deze vol staat met persoonlijke apps, zul je in die laatste moeten opruimen. Dit geldt ook voor foto’s en muziek (zie ook verderop: maken van backups).

Wat heb je nodig om apps te kunnen kopen?

Een Apple ID. Als je betaalde apps wilt aanschaffen dien je ook een betaalmogelijkheid te hebben op dit account.
Zie ook de handleiding op deze website. 

Moet ik die apps zelf betalen?

Ja. 
Tenzij je met je leidinggevende iets anders hebt afgesproken. iRvN heeft geen rol in de afwikkelen van deze financiën. Oftewel: je moet je declaraties bij je baas inleveren in dat geval.

Mag ik mijn telefoonnummer meenemen als ik uit dienst ga?

Ja dat mag. Hier is wel een aantal voorwaarden verbonden: 

  • Stuur een verzoek naar de Servicedesk 
  • vraag de overname ruim van te voren aan. Als het mogelijk is anderhalve maand voordat je uit dienst treedt. 
  • Eventuele kosten zijn voor eigen rekening van de medewerker.

Mag ik mijn telefoon houden als ik uit dienst ga?

Je kunt de telefoon overnemen tegen restwaarde.

  • Je moet langs het iRvN Servicepunt om het toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, in verband met de wet op Informatiebeveiliging.
    Totdat dat gebeurt, kan iRvN het toestel op afstand beheren. Dus iRvN kan achteraf je toestel op afstand terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dat is onhandig als je hem net helemaal hebt ingericht.
  • Hoe wordt de prijs bepaald die jullie rekenen?
    De formule hiervoor is ((aanschafprijs : 36) x aantal restmaanden) + geldend BTW-percentage Met minimum van € 50,- in verband met fiscale regelgeving.

Krijg ik na 3 jaar een nieuwe iPhone?

Nee, het is niet vanzelfsprekend dat na 3 jaar de iPhone wordt vervangen. Wij vervangen de telefoons pas op het moment dat deze functioneel niet meer mee kunnen omdat applicaties niet meer werken, of omdat we beveiligingsrisico’s lopen door verouderde techniek.

Als mijn telefoon wordt vervangen, mag ik dan de oude overnemen?

Nee. Deze moet worden ingeleverd. Alleen bij uitdiensttreding kan een telefoon eventueel worden overgenomen.

Wordt door iRvN bewaakt hoeveel minuten ik bel of hoeveel data ik verbruik?

Wij bewaken de logboeken en facturen zodat excessen kunnen worden ondervangen. Dat is de afgelopen 10 jaar eigenlijk niet misgegaan behalve tijdens vakanties. Lees de tips die we daarover verspreiden. Dat voorkomt dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Zien jullie dan ook details van ons bel- of datagedrag?

De zogenaamde call-detailrecords (wie heb je gebeld of door wie ben je gebeld, welke sites heb je bezocht etc. etc.) zijn afgeschermd door de telecomleverancier. Wij kunnen alleen over die gegevens beschikken als daartoe een formeel verzoek wordt ingediend bij de provider. En dat doen we eigenlijk alleen bij formele onderzoeken naar vermeende fraude of aantoonbaar misbruik. 

Welke informatie zien jullie wel?

De enige informatie die we hebben is de hoogte van de factuur. Daar staat wel samengevatte informatie (categoriën: binnenland, buitenland, SMS, Dataverkeer) in zodat we kunnen zien waar(door) de hoge kosten worden veroorzaakt.

Wat te doen als ik mijn telefoon verlies of als deze gestolen wordt?

Bel zo snel mogelijk met de Servicedesk op werkdagen tussen 7:30 en 18:00 uur. Wij zullen dan zo snel mogelijk de telefoon op afstand terugzetten naar fabrieksinstellingen om datalekken te voorkomen. Dit is een wettelijke verplichting.  Doe aangifte van verlies of diefstal.

Wat als er iets stuk gaat:
  • mijn schermprotector; 
  • mijn laadkabeltje; 
  • hoesje.

Dan kun je deze omruilen bij het iRvN Servicepunt op jouw locatie. Je moet je defecte spullen dus inleveren.

Mijn telefoon is defect of functioneert niet goed.

Bel of mail tijdens kantooruren de Servicedesk. In het weekend kunnen we je helaas niet aan een nieuwe telefoon helpen.

Bij reparatie van mijn iPhone, krijg ik dan een vervangend toestel?

Ja binnen 4 uur tijdens kantoortijden. Dat hoeft geen nieuw toestel te zijn. Het kan een goed, gebruikt exemplaar zijn.

Mijn iPhone laadt niet (goed) meer op.

In 8 van de 10 gevallen komt dat omdat er een (broekzak)stofpluisje in het contact van de iPhone zit. Probeer eerst met een tandenstoker het pluisje eruit te halen en blaas een keer hard in het contact.

GEBRUIK GEEN METALEN PINNETJES ZOALS PAPERCLIPS EN DERGELIJKE. Alleen hout of rubber.

Mijn scherm is stuk >

let op de splinters en bel de ServiceDesk (kantooruren) en maak een afspraak voor reparatie

Als mijn telefoon stuk gaat, ben ik dan alles kwijt?

Je mail, agenda en contacten worden op de servers van iRvN opgeslagen. Dus zodra een nieuwe telefoon is ingericht met deze programma’s krijg je deze gegevens vanzelf weer terug. De apps die je hebt gekocht of gedownload, kun je opnieuw downloaden en installeren.

Alle persoonlijke spullen zoals foto's en documenten ben je wel kwijt als je er geen backup van maakt.

Mobiele telefoon mee op vakantie

Hoe zit het met bellen in buitenland?

Je kunt in het buitenland bellen. Ga daar wel op dezelfde manier mee om als met een privé-abonnement. Verstandig en met mate. Het blijft belastinggeld. In Noodgevallen moet je niet aarzelen je werktelefoon te gebruiken. Waar je ook bent.

Hoeveel data mag ik gebruiken in het buitenland?

Binnen de EU tot 1 Gb, daarna geldt een datalimiet van € 50,- Buiten de EU geldt direct een datalimiet van € 50,-

Hoe voorkom ik hoge kosten in het buitenland?
  • Zorg dat je weet wat de tarieven in jouw vakantieland zijn:ben je in Europa, binnen de Europese Unie of ben je in een ander buitenland?
  • Streamingdiensten (Spotify, Netflix, etc.) alleen via WiFI
  • Zet je mobiele data uit. Als je Google Maps gebruikt: download off-line kaarten van je vakantiegebied.

    Hoe je dat doet? Kijk dit filmpje Google Maps Offline kaarten op je telefoon
Moet ik eventuele rekeningen voor hoge kosten in het buitenland zelf betalen?

Het is complexe materie. We geven veel voorlichting, maar je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor een goed en verantwoord gebruik. Hoge rekeningen worden doorbelast aan jouw organisatie. Afhankelijk van de afspraken die daar gemaakt zijn, moet je aan je organisatie de kosten terugbetalen.

Extra Tips: mobiele telefoon in het buitenland
  • Schakel mobiele data alleen in wanneer je het nodig hebt. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Schakel ‘Mobiele data’ uit. Zo weet je zeker dat je geen onverwachte kosten voor dataverkeer maakt.  
  • Stel in welke apps mobiele data mogen gebruiken. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk. Geef per app aan of deze wel of geen mobiele data mag gebruiken. De instellingen kun je alleen wijzigen wanneer je mobiele data aanstaat. De instellingen worden dan alleen gewijzigd voor apps die in het verleden al eens data hebben gebruikt.  
  • Stel in welke apps gegevens op de achtergrond mogen binnenhalen. Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs apps op achtergrond. Je kunt het verversen van apps op de achtergrond geheel uitschakelen, of het instellen per app.  
  • Schakel bij Instagram 'Minder data gebruiken' in. Open de Instagram app en ga naar de instellingen (tandwiel rechts bovenaan) > Mobiel dataverbruik > Minder data verbruiken.
  • Schakel bij WhatsApp het automatisch downloaden van media uit. Open WhatsApp en ga naar Instellingen (tandwiel rechts onderaan) > Data- en opslaggebruik > Media autom. downloaden > stel dit in voor zowel afbeeldingen, geluid als video.  
  • Download updates alleen via wifi. Ga naar Instellingen > iTunes en App Store > Schakel ‘Gebruik mobiele data’ uit. Ook kun je hier instellen of je iPhone automatisch nieuw aangekochte media downloadt.  
  • Schakel het gebruik van mobiele downloads uit voor podcasts.  Ga naar Instellingen > Podcasts > Schakel ‘Gebruik mobiele data’ uit.  
  • Pas aan hoe vaak je e-mail binnenhaalt. Ga naar Instellingen > Accounts en wachtwoorden > Nieuwe gegevens. Stel onderaan bij ‘Ophalen’ in of je e-mail elk uur of handmatig wilt binnenhalen.  
  • Houd je dataverbruik in de gaten. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk om te zien welke apps veel data slurpen. De teller telt eeuwig door tot het moment dat je hem reset, wat onhandig is als je wilt weten hoeveel data je bijvoorbeeld deze maand hebt gebruikt. Daarvoor kun je beter een datateller-app installeren.  
  • Gebruik mobiel internet niet voordat je abonnement is ingegaan. Hiervoor rekent de provider buitenbundeltarieven. De kosten zijn relatief hoog en komen bovenop je vaste maandbedrag.  
  • Schakel data roaming uit in het buitenland. Voorkom dat je ongemerkt data gebruikt in het buitenland.
Ik gebruik Google Maps als navigatiesysteem in het buitenland. Is dat slim?

Nee. Als jij door Europa rijdt en op de hele route naar je vakantiegebied Google Maps gebruikt, ben je snel door je databundel heen. Als je daarna je datalimiet van € 50,- verbruikt heb je de rest van de maand helemaal geen internet meer, behalve op WiFi-spots.

Gebruik routeplanners als Waze, Sygic. Maps.me etc. Verkrijgbaar in de App-store.

Google Maps is wel handig om ter plaatse te gebruiken. Je kunt daarvoor het best van het gebied waar je op vakantie gaat een Offline-kaart downloaden. Bekijk hier het YouTube-filmpje (32 seconden) hoe je dat doet.