Onderhoud en storingen

Meldingen over Outlook

Update 17:15: we hebben zo'n dertig meldingen binnengekregen.
We denken een oorzaak te hebben gevonden waarmee we voor nu het probleem kunnen oplossen. Vanavond na 20.00 zullen daarvoor werkzaamheden worden uitgevoerd.

Vanaf 12.10 krijgen we meldingen van gebruikers binnen over Outlook binnen Citrix die blijft hangen.
We gaan onderzoeken wat het probleem is en we houden je hier op de hoogte. 

Webmail werkt wel. Via de browser: webmail.irvn.nl (ook binnen Citrix)


iRvN Servicedesk

Gestart op 18 april 2019 12:25 (19 uur geleden)

Storing 9 april

Update 17 april 10:30 Gebruikers met de achternaam K
De storing van vorige week heeft ook een deel van de mailomgeving geraakt. Niet iedereen had problemen.
De meest vervelende situatie was dat de database waarin de mail wordt opgeslagen van medewerkers van wie de achternaam met een "K" begint corrupt is geraakt. Alle ingekomen en verzonden mail was verdwenen.
Uiteraard hebben we daarvan backups. Dus van deze gebruikers is de backup teruggezet van maandagavond. Dat is dinsdagavond gebeurd. Dat betekent dat (een deel van) de mail weg is en ook niet meer hersteld kan worden.

Dat wil niet zeggen dat mailberichten niet verstuurd zijn. Ze zijn alleen niet opgeslagen. Het is echter verstandig om na te gaan of er een belangrijke mail die je die dag hebt verstuurd ook daadwerkelijk is aangekomen.


Update 12 april 13:15

Een aantal gebruikers ervaart nog steeds problemen met hun mail. Dit gaan we oplossen.

Mailboxen van de getroffen gebruikers worden verplaatst naar een volledige nieuwe omgeving. Dit om nieuwe storingsgevallen te voorkomen.
Een paar gebruikers kunnen nu nog wat problemen ervaren. Maar het overgrote deel van de gebruikers kan ongestoord van de mail gebruikmaken.

Sommige gebruikers kunnen hun mail niet meer ontvangen op hun iPhone/iPad.
Meld dit bij de Servicedesk, dan helpen we daarmee.

Gestart op 12 april 2019 00:00 (1 week geleden)

Nachtelijk onderhoud aan het netwerk

Serverzaal 1

De komende periode werken de netwerkbeheerders van IRvN aan het computernetwerk. Er wordt een softwareupdate uitgevoerd van netwerkapparatuur zodat deze up-to-date blijft.  

Merk ik er iets van?
De werkzaamheden worden ’s nachts om 2.00 uur uitgevoerd zodat je er normaal gesproken niets van merkt.

Hoe merk ik als er wel iets mis is?
Als een softwareupdate niet goed gaat, is er geen verbinding met de servers en kun je niet in de Citrix-omgeving werken.

En dan?
Bel de Servicedesk (niet allemaal tegelijk). Er staat ’s ochtends een ploeg klaar om eventuele foutmeldingen op te lossen.

Opgelost sinds 7 april 2019 00:00 (1 week geleden)

Update zondag 17 maart 13:15: Serviceweekend 15, 16 en 17 maart

Het Serviceweekend is afgerond.

---------

Aanstaand weekend is er weer een serviceweekend om onze systemen veilig en up-to-date te houden. Deze werkzaamheden kunnen niet tijdens kantooruren worden uitgevoerd.   
Het Serviceweekend begint vrijdagavond 18.00. Vanaf dan is werken niet meer mogelijk tot, in beginsel, maandagmorgen 0.00 uur 

In dit weekend: 

  • wordt er onderhoud uitgevoerd op de e-mailservers; 
  • worden er updates geïnstalleerd voor software en hardware; 
  • wordt er onderhoud uitgevoerd aan het fysieke netwerk, kabels, koppelingen e.d.; 

Dit betekent dat er in het weekend géén (of zeer beperkt) gebruik kan worden gemaakt van de thuiswerkplek. 

Beperkt werken vanaf zondagmiddag 14.00 uur 

Als er geen tegenvallers zijn, kan normaal gesproken vanaf zondagmiddag weer gewerkt worden. Ben echter voorzichtig met het werken via Citrix in je andere programma's, het kan zijn dat er nog onderhoud verricht moet worden wanneer testen niet positief zijn.  

Eventuele berichtgeving daarover kun je vinden op het besloten deel van de website van iRvN: irvn.nl

 Heb je na het weekend problemen met je pc, stuur dan een mail naar de ICTServicedesk@irvn.nl of bel naar (024 329) 9898. 

Opgelost sinds 17 maart 2019 13:15 (1 maand geleden)

t.b.v. Mook en Middelaar, Nijmegen, ODRN en WBRN: werkzaamheden Xential

Update Zondag 10 maart. De werkzaamheden zijn beëindigd. Er zal nog een vervolg komen. 
Daarover zullen we later berichten.


Er wordt morgen, 9 maart, ook onderhoud gepleegd aan Xential. Dat betekent dat er in beginsel de hele dag niet mee gewerkt kan worden.

Excuses voor de berichtgeving op deze korte termijn.  

Naar alle waarschijnlijkheid gaan de werkzaamheden een hele dag duren. We plaatsen updates op de website van iRvN (irvn.nl) omtrent de voortgang. 

We zullen hier updates plaatsen over de voortgang

Opgelost sinds 10 maart 2019 14:00 (1 maand geleden)

Zaterdag 9 maart onderhoud aan de mailomgeving

Update zondag 10 maart.

De werkzaamheden zijn succesvol afgerond.


Zaterdag 9 maart tussen 10:00 en 15:00 uur voeren we onderhoud uit op de E-mailomgeving. We moeten de noodzakelijke beveiligingsupdates doorvoeren.
Wat betekent dit:

  • Outlook kan geen e-mails versturen of ontvangen;
  • inkomende mails van buitenaf worden bewaard en na het onderhoud alsnog in je mailbox afgeleverd.
    Er gaan dus geen berichten verloren;
  • uitgaande mailberichten blijven in je 'Postvak Uit' staan. Na het onderhoud en de eerstvolgende keer dat je Outlook gebruikt, worden deze verstuurd;
  • de webmail zal ook niet bereikbaar zijn.

Als je na 15:30 Outlook niet kunt gebruiken, kijk dan op deze plaats of er wellicht tegenvallers zijn waardoor de werkzaamheden uitlopen.

Opgelost sinds 9 maart 2019 15:00 (1 maand geleden)